I forbindelse med Mariager Sejlklubs ibrugtagning af ny DK Cranes 500 kg mastekran T1+ den 22. marts 2021 bestemte bestyrelsen, at de medlemmer, der ønsker at betjene mastekranen skal godkendes ved deltagelse i klubbens sikkerhedsorientering (ca. 2½ times aftenkursus). Herefter får man adgang til kranen med personlig Tallyweb kode.

Uddrag af bestemmelser fra kranens brugervejledning:

KRANOPERATØREN, der betjener kranen under løft, SKAL VÆRE GODKENDT AF BESTYRELSEN efter deltagelse i ”MAS sikkerhedsorientering for mastekran”!

Kranløft må kun foretages med godkendt udstyr. Godkendt udstyr stilles til rådighed af Mariager Sejlklub. Kranens fjernbetjening og godkendte løftestropper, rundsling og sjækler opbevares i skabet til kranudstyr i jolleskurets værksted sammen med 4 sikkerhedshjelme.

Hjelm skal bæres, når man befinder sig i kranens arbejdsområde under løft. Ligeledes skal der anvendes arbejdshandsker og sikkerhedsfodtøj, det gælder naturligvis ALLE, der deltager i løftet.

Kranoperatøren har ansvaret for, at arbejdsområdet holdes effektivt afspærret under løft.

ALLE, der deltager i løftet SKAL VÆRE FYLDT 18 ÅR!

Medlemmer, der ønsker at deltage på et krankursus, er velkomne til at kontakte Ulrik - Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Sejlerhilsener

Ulrik Jørgensen

Sikkerhedsorientering ved brug af mastekran

DKC Brugervejledning mastekran

Mastekranens fareområde

Den 3. marts 2023 servicerede DK Kraner mastekranen og godkendte den sammen med båndstropper, rundsling og sjækler til den kommende sæson.